søndag 3. juni 2012

Jeg kjenner lusa på gangen

En av våre verste fiender
Nå spirer det fint i mange kasser og det er på tide å forberede seg på bladlusa, gulrotsugeren og kålsommerfugllarvens herjinger.

Det finnes mange skadeinsektene i norske grønnsakshager.  I tillegg til de jeg allerede har nevnt har vi teger, kjølmark, stankelbenlarver, snegler, oldenborrelarver, kålfluer, jordlopper, jordflylarver. trips og mange fler, men bladlusa er nok det vanligste.  Bladlus kan være grønne eller svarte og du må regne med å få nærkontakt med noen av dem i løpet av sommeren. Det finnes mange gode og uskadelige midler man kan bruke mot bladlus. Jeg har forsøkt grønnsåpevann, skummet melk og neslevann med varierende resultat, men jeg synes at det er den håndfaste metoden som funkter best:  Jeg bare knuser de flate med fingrene.  Det enkleste er ofte det beste. Hvis du synes det er ekkelt å få hendene fulle av most bladlus så kan du jo bruke hansker. 

Uansett hvilken metode du velger så sørg for å inspisere plantene dine jevnlig etter bladlus og andre uhumskheter.  Sjekk blader som krøller eller kruser seg og fjern larver og egg hvis du finner noen, og husk at jo friskere og sunnere plantene dine er, jo bedre rustet er de til å motstå angrep fra skadedyr.

På www.agropub.no finner du masse informasjon om hvilke grønnsaker som er utsatt for skadedyr og hva du kan gjøre for å beskytte plantene dine.

God jakt!  Nå går jeg ut i sommernatta for å drepe snegler.  

Tone






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar